SEO: Trends voor 2012
  • 21 februari 2012 – Net als de afgelopen jaren lijkt er ook in 2012 géén serieuze concurrent van Google op te staan wat betreft de zoekmachine markt. En als deze wel opstaat is de kans groot dat Google dit bedrijf zal overnemen (zie Google buys Sparkbuy 2011). Google groeit nog steeds terwijl het in de meeste landen al een marktaandeel van 60 tot 95% heeft.

    Toch lijken er in 2012 wel enkele belangrijke veranderingen plaats te vinden op het gebied van de zoekmachine Google en dus ook wat betreft het optimaliseren voor de zoekmachines (SEO).

    1. Social Media

    Ondanks dat het in 2011 nog lang onduidelijk was, inmiddels staat het vast, Google gebruikt data uit social media voor het rankschikken van de zoekresultaten. Een pagina die 500 x geretweet wordt kan Google natuurlijk ook niet langer negeren. Ook bedrijven met grote aantallen Facebook Fans kunnen hier dus meer en meer de vruchten van plukken.

    2. Google Plus

    Om verder te gaan met de trend social media, Google Plus is in 2011 gelanceerd en op Google.com worden sinds kort ‘persoonlijke resultaten’ getoond. Google gaat in 2012 deze persoonlijke resultaten naar verwachting ook in andere landen waaronder Nederland invoeren. Belangrijk voor het succes hiervan is natuurlijk de activiteit van de Google Plus leden in Nederland. Vooralsnog lijken vooral enkele internet-savy marketeers druk te zijn op dit nieuwe social netwerk. Toch kan het niet anders dan dat ook gebruikers van diensten als Picasa, Youtube en GMail steeds vaker op Google Plus terechtkomen en, per ongeluk of expres actief worden. Met alle diensten die Google beheert met ook nog een software als de browser Chrome en het besturingsysteem Android kan het niet anders dan dat Google genoeg exposure voor dit platform weet te creëren.

    3. Mobiel

    Wat in 2011 eigenlijk al echt is doorgebroken zal zeker in 2012 nog een stuk verder groeien. Bezoek op webpagina’s komt nu nog steeds voor het grootste deel van desktops en laptops. Surfen voor de fun gaat al steeds makkelijker via touch phones en tablets. Zodra de kinderziektes eruit zijn kunnen ook bestellingen met lastige formulieren gemakkelijker via telefoons en tablets worden uitgevoerd. De manier waarop deze bezoekers te bereiken zijn lijkt niet gelijk te veranderen aangezien Google hetzelfde algoritme voor mobiele websites gebruikt. Toch verandert hiermee wel een stukje gebruiksvriendelijkheid wat op zijn beurt weer invloed heeft op de rankings.

    4. SEO wordt SMO?

    SEO is dood, lang leve SEO? Gelet op de eerder genoemde trends lijkt het voornamelijk logisch dat reguliere SEO meer opgaat in Social Media Optimalisatie (SMO). Er zullen genoeg basis onderdelen van SEO blijven bestaan zoals het onderzoeken van zoekvolumes, gebruiken van juiste zoekwoorden in content en titels, technisch correct maken van een webpagina, content marketing, link building etc. Hieraan zal echter veel social toegevoegd worden, social media strategie, sociale platform integratie, social monitoring en meer. Dit zal basis SEO omvormen in SMO of nog mooier, deze las ik laatst hier, SSOM (Social Search Optimized Marketing)… internet marketing, you gotta love it!

    5. Validatie

    Een aspect waar Google al jaren mee bezig is is ongetwijfeld de validatie. Validatie van een website, van een bedrijf of van personen. Google laat op diverse manieren zien dat het hier groot belang aan hecht en het is duidelijk dat dit zich in 2012 verder door zal zetten. Zelf werd ik onlangs al opgebeld door Google met betrekking tot onze vermelding in Google Maps, het was simpelweg een controle of de informatie correct was. Door deze validatie door te zetten kan Google een vuist maken tegen spam en black-hat zoekmachine optimalisatie. Ook zullen ze bij Google+ erg hun best moeten doen valse accounts buiten de deur te houden. Simpele dingen die je zelf kan doen is je eigen Google Maps vermelding valideren als eigenaar, informatie als adres, kvk nummer en contact gegevens toevoegen aan je website, niet enkel info@, bedrijfsnaam gebruiken over verschillende kanalen (Twitter, Facebook etc.). Door middel van dergelijke acties vertel je Google hoe serieus en volledig je als bedrijf bent en valideer je daarmee je aanwezigheid in hun zoekresultaten.

    Waarom wij ons ook in 2012 met name op Google richten wat betreft zoekmachine optimalisatie? Naast het enorme marktaandeel als zoekmachine (93% in NL) lijkt Google alleen maar te groeien in de breedte, denk hierbij onder andere aan: Youtube, Chrome, Android, Google+, GMail, Picasa, Maps, patenten en wie weet binnenkort auto’s, energie etc.

    Luuk Noordhoff

    Luuk Noordhoff is 11 jaar actief in Internet Marketing en sinds 2008 eigenaar van Ithaca Internet Marketing. Hij specialiseert zich in zoekmachine optimalisatie en gericht online adverteren.

    Meer Artikelen - Website