SEO of SEA oftewel Zoekmachine Optimalisatie of Adwords?
  • 26 oktober 2011, DIEMEN – To SEO or SEA, that’s the question! Het verschil tussen SEO en SEA, oftewel tussen optimaliseren en adverteren, is al jarenlang een punt van discussie. Voor beide varianten zijn genoeg argumenten voor en tegen te geven, we zetten echter eerst de belangrijkste verschillen nog op een rijtje:

    SEO SEA
    Langetermijn Snel resultaat
    Uiteindelijk ‘gratis’ zoekverkeer Kosten lopen op met verkeer
    Groter bereik Kleiner bereik (70 % klikt niet op Ads)
    Afhankelijk van Google Dance Geheel controleerbaar
    Afhankelijk van Google ‘snippets’ Titel en beschrijving in eigen beheer

    Uiteindelijk zijn er weinig grote partijen die het zich kunnen veroorloven één van beide opties niet te gebruiken. Beide manieren hebben zoals je kunt zien specifieke voordelen en dienen daarvoor te worden ingezet.

    De meest getoonde afbeelding in de SEO VS SEA discussie staat hieronder waaruit je vooral kan aflezen dan SEO langer duurt maar uiteindelijk meer potentieel heeft.

    SEA komt van Search Engine Advertising en betekent voor de meeste Nederlanders momenteel Google Adwords beheer. Hetzelfde geldt voor Zoekmachine Optimalisatie die zich in Nederland voor 90% op Google richt.

    Het moeilijkste zit hem erin hoe je moet beginnen. Een veel gehoord antwoord is dat bij een nieuwe website SEO lastig is en je dus beter bij SEA kunt beginnen. Het probleem is dat hiermee de SEO wordt uitgesteld, en dit is al een lang proces. Een 2e argument is dat je beter met SEA kunt beginnen zodat er direct wat verkeer (en dus omzet) uit de website komt. Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Echter uitgaande voor een bedrijf wat zich inzet op een langere online vertegenwoordiging zou ik altijd met beide tegelijk starten. Het zijn dan ook beide doorlopende processen, géén losstaande modules.

    Om het helemaal goed te doen zou ik starten met een SEA budget van 70% van het totale budget en 30% voor SEO. Dit zou ik dan over verloop van tijd proberen om te draaien zodat 70% van het budget naar SEO gaat en nog slechts 30% naar SEA. De exacte termijn is geheel afhankelijk van de successen die er geboekt worden. Indien pagina 1 voor de belangrijkste zoektermen binnen enkele maanden bereikt wordt is SEO al bijna voltooid en kan er op nieuwe zaken worden gericht. Dit is echter in enigszins competitieve markten nooit het geval. In onze ervaring hebben SEO campagnes minimaal 3 tot 6 maanden nodig om effect te kunnen zien. Daarnaast is het ook het geval dat zonder bijhouden de concurrentie je op een gegeven moment weer voorbij streeft. Daarom is naast SEA ook SEO een continu proces wat goed onderhouden en gemeten dient te worden.

    Luuk Noordhoff

    Luuk Noordhoff is 11 jaar actief in Internet Marketing en sinds 2008 eigenaar van Ithaca Internet Marketing. Hij specialiseert zich in zoekmachine optimalisatie en gericht online adverteren.

    Meer Artikelen - Website