Één grote website of diverse kleine (niche) sites?
  • Als het aantal bedrijfsactiviteiten groeit kan de verleiding ontstaan de website op te splitsen in meerdere niche websites. Dezelfde situatie kan zich voor doen bij het runnen van een webwinkel waar het productaanbod steeds meer divers wordt.

    Dit dilemma kent zowel voor- als tegenstanders, hier bespreken we de voor- en nadelen van het opsplitsen van je website of webwinkel met de focus op de online resultaten.

    Meerdere niche website(s)

    Bij een opsplitsing kan voor elke product niche een unieke website worden gecreëerd.

    SEO
    Wat betreft de zoekmachine resultaten is een kleine specifieke website in één niche een stuk meer gefocused. Hiermee kun je de website erg gericht voor enkele zoektermen optimaliseren en daarmee is de kans groter dat deze snel goed zal ranken. Een ander ranking voordeel is dat een mogelijk negatieve beoordeling van één van de websites geen invloed heeft op de posities van de andere websites. Tegelijkertijd is het nadeel van meerdere kleine websites dat voor elke site specifiek zoekmachine optimalisatie zal moeten worden toegepast.

    Focus
    Wanneer een website geheel op één onderwerp is gericht komt deze daarmee gelijk over als een specialist en expert. Hiermee kun je veel vertrouwen wekken en daarmee ook gemakkelijker verkopen.

    Onderhoud
    Tot slot nog een praktisch nadeel voor jezelf. Als je een webwinkel opsplitst in bijvoorbeeld zes kleine webwinkels dien je elke wijziging ook zes keer door te voeren!

    Één grote website

    Hoewel het misschien lastig lijkt een grote website overzichtelijk te houden is dit een goed op te lossen uitdaging. Bekijk voorbeelden als Amazon.com en Wikipedia om te zien hoe duizenden producten en pagina’s goed gestructureerd onder één vlag worden weergegeven. Zeker de goede zoekfuncties maken het voor gebruikers gemakkelijk snel te vinden wat ze zoeken.

    Google
    Het wordt de laatste jaren steeds vaker duidelijk dat de grote merken met grote websites zeer gewaardeerd worden door Google. Met een opsplitsing in kleinere websites of kleine webwinkels zul je dit voordeel niet snel behalen. Ook kan het praktisch gezien voor de bezoeker erg vervelend zijn. Waarom zou deze twee of drie webshops moeten bezoeken om verschillende producten van dezelfde eigenaar te kopen terwijl dit ook allemaal in één webshop kan? De vuistregel blijft dat het gemak en de gebruiksvriendelijkheid voor de gebruiker voorop dient te staan. Is dat echt zo bij het opsplitsen van de website of is dat enkel een poging de zoekmachines te manipuleren?

    Één merk
    Wat zet je op je visitekaartje als je tien belangrijke websites beheert? Dergelijke simpele problemen zijn gelijk opgelost bij het werken met één  groot merk. Hetzelfde geldt natuurlijk voor je Twitter en LinkedIN.

    Conclusie

    Kortom het is na het lezen van deze voor- en nadelen wel duidelijk welke variant mijn voorkeur heeft. Wanneer je in compleet verschillende markten opereert speelt deze discussie waarschijnlijk niet eens, het probleem zit em vooral in markten die enigszins dicht bij elkaar liggen. Indien mogelijk zou ik in deze gevallen zoveel mogelijk proberen te werken aan één grote website en daarmee één groot merk creëren op het internet.  Mocht je echt geen andere optie zien dan een splitsing zou ik het voorbeeld van de leermeester Richard Branson volgen. Wanneer je op ‘virgin’ zoekt krijg je weliswaar 9 verschillende domeinen te zien (plus wikipedia) van verschillende Virgin bedrijven. Echter al deze domeinen beginnen met het woord ‘virgin’. Zo weet Richard Branson zijn merk Virgin neer te zetten over tal van verschillende websites en bedrijven. Hiermee behoudt hij toch de verbindende factor en draagt elk bedrijf/website bij aan de merkwaarde Virgin.

    Luuk Noordhoff

    Luuk Noordhoff is 11 jaar actief in Internet Marketing en sinds 2008 eigenaar van Ithaca Internet Marketing. Hij specialiseert zich in zoekmachine optimalisatie en gericht online adverteren.

    Meer Artikelen - Website