Van domeinnaam veranderen
  • Het internet platform AskJeeves begon op het domein www.askjeeves.com waarna ze Jeeves hebben laten vallen en met www.ask.com verder zijn gegaan. Facebook begon in 2004  als The Facebook op het domein www.thefacebook.com voordat ze in 2005 het domein www.facebook.com kochten voor $200.000. Beide veranderingen hebben de bedrijven veel goed gedaan wat illustreert hoe veranderen van domeinnaam en ook merknaam succesvol kan verlopen. Facebook heeft trouwens inmiddels ook de domeinnamen FB.com ($8,5 miljoen) en Face.com ($100 miljoen) over gekocht.

    Het verhuizen van een website naar een nieuw domein kan naast een positief effect ook slechter uitpakken. Om te voorkomen dat de website keldert in de rankings zijn goede redirects belangrijk.

    301 redirect

    In het geval van een permanente verhuizing is een 301 redirect nodig. Hiermee vertel je de zoekmachines dat de pagina permanent op een nieuwe locatie is te vinden. De oude URL zal dan ook snel uit de zoekmachines worden verwijdert.

    Er zijn handige plugins beschikbaar om een redirect in te stellen maar als je iets technischer bent kun je het ook snel zelf instellen in het htaccess bestand. Het leuke van een WP Plugin als ‘Redirection’ (http://wordpress.org/extend/plugins/redirection/) is dat je ook kan zien hoe vaak bezoekers worden doorverwezen.

    3 maanden doorverwijzen

    Zorg ervoor dat het oude domein nog minimaal 3 maanden doorverwijst naar het nieuwe domein. Dit zal alle zoekmachines lang genoeg de tijd geven om de verhuizing te begrijpen. In deze periode heb je zelf ook de tijd om websites met belangrijke links naar je pagina op de hoogte te brengen van de nieuwe URL. Dit zal niet bij alle websites lukken maar als je de grootste bronnen van verkeer uit je Analytics haalt en deze op de hoogte brengt voorkom je het ergste verlies.

    Nul downtime

    Tot slot is het voorkomen of beperken van downtime nog aan te raden. Hoewel een paar dagen offline door Google over het algemeen prima wordt geaccepteerd is het zonde voor potentiële klanten die de website proberen te bezoeken. Ook is het onnodig. Vaak is een handige oplossing hiervoor de website onder het nieuwe domein alvast op te bouwen maar nog niet online te zetten. Zo kun je rustig alles testen. Vervolgens zet je tegelijk de nieuwe website live en activeer je de verwijzingen (redirect) van het oude domein.

    Luuk Noordhoff

    Luuk Noordhoff is 11 jaar actief in Internet Marketing en sinds 2008 eigenaar van Ithaca Internet Marketing. Hij specialiseert zich in zoekmachine optimalisatie en gericht online adverteren.

    Meer Artikelen - Website