Infographic: Verlaag de Bounce-rate
  • In een leuke infographic van Kissmetrics zien we de 8 doodzonden van Webdesign die ervoor zorgen dat je bezoekers snel de website willen verlaten. We pakken de 4 belangrijkste onderdelen er voor je uit.

    1. Navigatie & Structuur

    Hoewel navigatie een kunst op zich is zijn er een paar basisregels waar je je aan kunt houden. Zo is het een vereiste dat het menu op één vaste plek staat. Hoe logisch dit klinkt, soms zijn menu’s verdeeld over de site of veranderen ze van locatie. Een goede extra is het gebruik van breadcrumbs en tevens het altijd weergeven van de ‘home’ knop. Zo voorkom je dat de gebruiker geheel verdwaald. Echt intuïtieve navigatie is erg lastig en ook persoonlijk, een veelgebruikte fix is tegenwoordig een groot zoekveld.

    2. Pop up & Verplichte registratie

    Pop-ups op zichzelf zijn al erg maar de pop-up met de melding dat registratie verplicht is maakt het verlaten van de website wel erg aantrekkelijk. Mocht dit gebruikt worden is het een aanrader een deel van de verborgen content al te laten zien zodat de bezoeker kan inschatten of het de registratie waard is. Verder is eigenlijk elke vorm van pop-up in onze ogen vervelend en onnodig.

    3. Saai & Onbetrouwbaar

    Een ogenschijnlijk open deur uit deze infographic, een saaie layout trekt toch geen mensen? Misschien niet, maar een eenvoudig design daarentegen wel. Denk aan een van de meest succesvolle Nederlandse websites Marktplaats en Google. Toch niet een erg spannend design, daarentegen erg eenvoudig en misschien belangrijker, erg duidelijk.

    4. Oud nieuws

    Ook hier legt Kissmetrics met de infographic de vinger  op de zere plek. Het is pijnlijk om op een website te komen met op de homepagine laatste nieuwsbericht van 2,5 jaar terug. Vaak wordt bij de start van een website vol enthousiasme gedacht dat er wekelijks een nieuwe blog of andere update geplaatst zou worden. Enkele maanden is het echter weer business as usual en staat de oude blogpost pijnlijk op de voorpagina. Daarom altijd handig bij het design een degelijke schatting te maken van hoe de website gebruikt wordt. Wellicht is een actuele site niet nodig of kan een twitter feed voldoende zijn?

    Bekijk hier de volledige infographic.

    Luuk Noordhoff

    Luuk Noordhoff is 11 jaar actief in Internet Marketing en sinds 2008 eigenaar van Ithaca Internet Marketing. Hij specialiseert zich in zoekmachine optimalisatie en gericht online adverteren.

    Meer Artikelen - Website