Hoeveel tekst moet er op een website?
  • Bij het ontwikkelen en optimaliseren van een website krijg ik vaak de vraag: “hoeveel tekst moet er op de website?”. Ondanks dat het antwoord hierop natuurlijk per website compleet verschilt zal ik enkele factoren bespreken waar je rekening mee moet houden.

    Om te beginnen is tekst voor de zoekmachines (lees Google) erg prettig. Een flash afbeelding of animatie daarentegen kan Google nagenoeg niets mee dus een homepagina met enkel een afbeelding (het komt nog steeds voor) is altijd af te raden. Kortom meer tekst dan nul woorden is een must. Maar hoeveel tekst is nu precies goed?

    Homepagina

    Voor de homepagina kan er worden uitgegaan van een basis tekst van 100 woorden waarin bezoekers en zoekmachines duidelijk wordt gemaakt waar de website over gaat, wie je bent en wat je aanbiedt etc. Hoeveel er hier vervolgens nog aan wordt toegevoegd ligt aan het doel van de website. Wel is het altijd handig de grote lappen tekst op de homepagina te voorkomen. De meeste mensen zullen dit niet willen lezen en voor wie dit wel wil lezen kun je met een ‘lees verder’ link prima volstaan.

    Dit gaat specifiek over de homepagina. Op de gehele website is er praktisch gezien géén limiet aan hoeveel tekst  je kan toevoegen. Sterker nog, websites met grote databases vol artikelen krijgen over het algemeen meer aanzien in Google, het meest duidelijke voorbeeld hiervan is natuurlijk Wikipedia.

    Artikelen

    Een ander voordeel van véél artikelen op je website is dat elk artikel een kans is op bezoekers. Elk artikel zal met een andere titel en inhoud een eigen plaats in de zoekresultaten verkrijgen en daarmee mogelijk weer enkele bezoekers per maand, per week of zelfs per dag genereren. Als we er vanuit zou gaan dat een goed artikel gemiddeld 10 bezoekers per maand aantrekt dan leveren 100 artikelen dus al 1.000 nieuwe bezoekers per maand op. Op deze manier zie je dat een degelijke content strategie de website op verschillende vlakken zal helpen. Ik ben op een forum wel eens de vuistregel tegengekomen dat je pas vanaf 100 pagina’s een website ook echt een ‘website’ mag noemen, dit is dan ook een mooi doel.

    Conclusie

    Om samen te vatten zou ik aanraden altijd minimaal 150 woorden op elke pagina te plaatsen met uitzondering van enkele video pagina’s, contactpagina’s etc. Daarbij geldt dit ook zeker voor de homepagina. Maximaal zou ik voor de homepagina 400 tot 800 woorden hanteren afhankelijk van welke markt je opereert en hoe je eigen website wilt inzetten. Verder kun je eigenlijk zoveel subpagina’s toevoegen aan je website mits ze zoveel mogelijk bij het hoofdonderwerp aansluiten.

    Luuk Noordhoff

    Luuk Noordhoff is 11 jaar actief in Internet Marketing en sinds 2008 eigenaar van Ithaca Internet Marketing. Hij specialiseert zich in zoekmachine optimalisatie en gericht online adverteren.

    Meer Artikelen - Website