Content Strategie bedrijfspagina
  • Is je website een blog, een website, een portal of een visitekaartje? Een ZZP’er ziet zijn of haar website in de eerste plaats als een visitekaartje, toch kan dit een stuk meer zijn.

    LinkedIN is in de eerste plaats het visitekaartje voor de zakelijke wereld. Echter wanneer iemand meer wil weten klikt deze vanaf het LinkedIN profiel door naar de zakelijke dan wel persoonlijke website. Als hier dan enkel weer de contactgegevens te vinden zijn wordt deze geïnteresseerde bezoeker niet beloond. Een statische bedrijfswebsite kan daarom vaak verbeterd worden door middel van een goede Content Strategie. Twee voorbeelden van goede content zijn nieuws en diepgang.

    Zorg voor Actueel Nieuws

    Niets is zo vervelend als een website waar de laatste update al weer een jaar oud is, dit is niet alleen oud nieuws maar het kan ook mensen afschrikken. Als deze persoon/dit bedrijf niets aan de website doet, is het bedrijf dan nog wel actief? Zijn ze nog bezig in dit vakgebied? Dit roept veel vragen op. Het actueel maken en houden van een website kan op verschillende manieren worden opgelost. Ben je zelf vooral een twitteraar, zorg dan voor een leuke Tweetbox op je website, zo weten bezoekers dat je regelmatig tweets plaatst. Voor de inhoud en kwaliteit van de website is een regelmatige blogpost nog beter, hiermee wordt niet alleen de bezoeker op activiteit gewezen maar ook de zoekmachines.

    Bied diepgang voor echt geïnteresseerden

    Veel bedrijven vertellen liever niet het geheim van de smid, zij blijven enigszins geheimzinnig over hun aanpak maar schermen op hun bedrijfspagina wel met resultaten en beloftes. In het geval van veel coaches, ZZP’ers en andere kleine ondernemers is het echter niet de kennis zelf die wordt verkocht maar de tijd/uren. Het is daarom cruciaal in de eerste plaats te laten zien dat de kennis wel ruim voldoende in huis is om vervolgens de implementatie vaardigheden te kunnen verkopen.

    Een goede manier om diepgang te tonen op een zakelijke website is bijvoorbeeld een case-study. Wellicht dat dit in overleg met een klant gedaan kan worden. Verder kan gedacht worden aan uitgebreide achtergrond artikelen over specifieke onderwerpen, een betoog of visie op bepaalde ontwikkelingen in de markt, uitgebreide handleidingen, video instrucies en dergelijke. Het mooie van deze vormen van content is dat ze enerzijds je bezoekers veel waarde geven en tegelijkertijd gewicht geven aan je website voor de zoekmachines.

    De keuze één of zelfs twee van deze aspecten te verbeteren is een vrij strategische keuze. Vanuit de kant van online marketing zien wij beide mogelijkheden als goede kansen een website meer waarde te geven. Met een website die waardevoller is dan die van de directe concurrenten zal uiteindelijk meer verkeer worden aangetrokken. Daarom zijn zowel actueel nieuws als diepgaande artikelen goede onderdelen van een content marketing strategie waarmee de website hoger zal ranken in de zoekmachines.

    Luuk Noordhoff

    Luuk Noordhoff is 11 jaar actief in Internet Marketing en sinds 2008 eigenaar van Ithaca Internet Marketing. Hij specialiseert zich in zoekmachine optimalisatie en gericht online adverteren.

    Meer Artikelen - Website