Kosten verlagen bij Adverteren op Facebook
  • Wanneer je met Facebook Ads gaat adverteren op Facebook om bijvoorbeeld een Facebook fanbase te vergroten is de kans groot dat je flink kosten kunt besparen.

    #1: Adverteer voor een FB pagina

    De belangrijkste tip bij het adverteren in Facebook is ongetwijfeld het aanpassen van de doel URL. Zodra je de advertentie zo instelt dat deze niet linkt naar een website buiten facebook.com maar naar uw eigen Facebook pagina zullen de kosten voor de advertentie direct fors omlaag gaan. Begin dit jaar is zelfs bekend geworden uit een onderzoek van TBG Digital dat dit verschil kan oplopen tot een 45% lagere klikprijs. Daarnaast is er nog het voordeel dat Facebook gebruikers beter reageren op een advertentie die naar een interne Facebook pagina leidt en de conversie dus hoger zal zijn.

    #2: Onder aanbevolen bod zitten

    Bij het maken van een Facebook advertentie zal Facebook zelf met een aanbeloven bod komen. Hier kun je echter in eerste instantie enigszins onder gaan zitten. Door in eerste instantie lager te bieden kun je testen in hoeverre dit bod al de nodige kliks oplevert. Wanneer de CTR ver onder gemiddeld is (gemiddeld is 0,05% Click-Through-Rate) kan het bod per klik alsnog worden verhoogd.

    #3: Unieke Advertentie per Doelgroep

    Ook als je product geschikt is voor diverse doelgroepen is het binnen Facebook aan te raden per doelgroep een unieke campagne in te zetten. Wanneer je bijvoorbeeld een cursus Spaans aanbiedt kun je voor 20 jarige jongeren die in Spanje gaan studeren een geheel andere advertentie maken dan voor 65-plussers die 3 maanden per jaar in Spanje overwinteren. Dit zal de algehele prestatie van de advertenties verbeteren en daarmee de kosten verlagen.

    #4: Target succesvolle doelgroepen

    Wanneer uw Facebook advertentie campagne eenmaal loopt is het belangrijk constant te monitoren welke campagnes succesvol zijn en met name welke doelgroepen goed presteren. Vaak is het doel gebruikers over te halen tot het liken van de pagina. In de statistieken van Facebook kan per advertentie worden teruggevonden in welke mate de gebruikers fans zijn geworden of niet. Hoe meer je vervolgens de campagnes richt op gebruikers die aansluiten bij je product/bedrijf, hoe goedkoper deze mensen tot fans kunnen worden overgehaald. Hierbij richt je je niet zozeer op de kosten-per-klik maar meer de kosten-per-like.

    #5: CPM (Cost-per-Mille)

    In plaats van werken met een CPC (Cost-Per-Click) is het binnen Facebook Ads ook mogelijk te werken op basis van CPM (Cost-Per-Mille). Hierbij betaal je in plaats van per klik per 1.000 vertoningen van de advertentie. Afhankelijk van de prestaties van de advertentie kan dit voordelig zijn en de kosten omlaag brengen. In hoeverre dit werkt is echter een kwestie van testen en testen :).

    Hoe kan ik helpen?

    Facebook advertentie campagnes kunnen geheel of gedeeltelijk worden uitbesteed aan Ithaca Internet Marketing. Hiermee haalt u direct een stukje ervaring op het gebied van Facebook promotie in huis. Tevens hebben wij een direct contactpersoon bij Facebook om snel over campagnes te kunnen overleggen. Over het algemeen gaan nieuwe campagnes bij Ithaca binnen 1 week al live en zult u direct profiteren van nieuw verkeer.

    Case: van 200 naar 4.200 fans in 4 maanden

    In een opdracht  voor het bedrijf GoldenDeals zijn we aan de slag gegaan met enkele Facebook campagnes. Goldendeals is een dagaanbiedingen website met op het moment van aanvangen 200 Facebook vrienden. In deze advertentie campagne zijn specifieke advertenties per dagaanbieding en bijpassende doelgroep gemaakt. Hiermee is uiteindelijk in 4 maanden het aantal Facebook vrienden gegroeid van 200 naar 4.200 fans.

    Ervaring met Facebook Ads
    Direct contactpersoon bij Facebook
    Advies op maat
    Snel uw advertentie live!

    Luuk Noordhoff

    Luuk Noordhoff is 11 jaar actief in Internet Marketing en sinds 2008 eigenaar van Ithaca Internet Marketing. Hij specialiseert zich in zoekmachine optimalisatie en gericht online adverteren.

    Meer Artikelen - Website