Checklist Webwinkel Overname
  • Hoe eenvoudig het starten van een webwinkel dan ook mag zijn, er komt stiekem erg veel bij kijken. Hetzelfde geldt dan ook voor het overnemen van een webwinkel. Hierbij is het makkelijke aspect natuurlijk dat de webshop reeds up and running is en (hopelijk) vaste klanten en een omzet heeft. Er zijn echter ook enkele lastige punten die de aandacht verdienen.

    1. Handelsnaam

    Is de webshop tegelijkertijd ook een handelsnaam? Zo ja dan is het handig deze ook via de KVK te laten overschrijven. Wij hebben bij Pantyfashion naast de webshop ook de handelsnaam en de voorraad overgenomen. Door deze vorm van aankoop hoef je géén BTW over de transactie te rekenen.

    2. Contacten

    Erg belangrijk en gemakkelijk om over het hoofd te zien zijn de contactpersonen van de vorige webwinkel eigenaar. Probeer in goed overleg alle benodigde namen en emailadressen van leveranciers en overige relaties te krijgen zodat je snel de dagelijkse gang van zaken over kunt nemen. Wie het helemaal goed wil doen gaat samen met de vorige eigenaar op bezoek bij de belangrijkste zakenpartners om de overgang te bespreken.

    3. Webwinkel pakket

    Zelf in Magento een webwinkel opzetten is iets flexibeler maar vanuit het oogpunt van snel live gaan bekeken is een kant en klaar webshop pakket echt een aanrader. Het aanmaken en inrichten van een webwinkel in Luondo duurt echt maar een paar dagen. Dit is inclusief design aanpassingen, account koppelingen en producten plaatsen.

    4. Betalingsysteem

    Dat je iDeal wil aanbieden op je webwinkel is vanzelfsprekend. Het marktaandeel van iDeal als betaalmethode is ruim groter dan alle anderen en het groeit ook nog steeds. Echter kun je iDeal direct via je bank regelen maar ook via een payment processor die ertussen zit. Mollie en ICEpay zijn twee van deze online payment diensten. Een groot voordeel hiervan is dat je dan later flexibel andere betaalmethoden als een creditcard kunt toevoegen en je dit allemaal handig in één account houdt. Ook is de setup erg gemakkelijk en zijn de vaste kosten laag of zelfs nul.

    5. Overgangspunt

    Het is cruciaal om goede afspraken te maken rondom het exacte moment van overname. Op welke datum is de webwinkel in handen van de nieuwe eigenaar en wie betaalt welke facturen nog tot welk moment. Je zult altijd zien dat er na 2 maanden plotseling nog een leverancier over een onbetaalde factuur begint te klagen. Verwacht je hier al veel problemen mee op voorhand? Zorg er dan voor dat je géén accounts overneemt. Breng de webwinkel en de webhosting allemaal over naar je eigen account. Zo blijft de verkoper verantwoordelijk voor zijn eigen oude accounts.

    6. Reclamecampagnes

    Waarschijnlijk loopt er al een Adwords of Admarkt campagne waar door de vorige eigenaar veel tijd in is gestoken. De kans is klein dat ze hier nog mee verder gaan dus het is de moeite waard te bespreken of de campagne in zijn geheel kan worden overgenomen. Zo kan er direct weer geadverteerd worden er verlies je geen waardevolle tijd en omzet!

    Wij hebben nu al meerdere keren te maken gehad met de overname van webwinkels maar ook van websites en domeinnamen en telkens blijkt er weer meer bij te komen kijken dan verwacht. Vat het niet te licht op en bereid elke stap tot in de puntjes voor. Gaat het dan vlekkeloos? Nee, dat niet, maar dan gaat er wel minder fout! Mocht je in een overname zitten en specifieke vragen hebben kun je altijd even contact opnemen, veel succes!

    Luuk Noordhoff

    Luuk Noordhoff is 11 jaar actief in Internet Marketing en sinds 2008 eigenaar van Ithaca Internet Marketing. Hij specialiseert zich in zoekmachine optimalisatie en gericht online adverteren.

    Meer Artikelen - Website