4 Mythes rondom Domeinnamen
  • Domeinnaam MythesWat nu precies een goede domeinnaam is roept nog steeds veel discussie op bij internet ondernemers onderling. Zo lees ik vaak dat je keywords (zoekwoorden) in je URL moet verwerken en de juiste uitgang cruciaal is, is dit wel echt zo?

    Mythe 1: Domeinnamen met keyword ranken beter

    Het gebruiken van het keyword, oftewel het zoekwoord, in de domeinnaam is populair. Veel mensen zweren hierbij en zelf heb ik bij ook regelmatig laten verleiden tot lange rare domeinnamen om maar de juiste keywords erin te verwerken. Er zitten dan op het gebied van ranken in Google ook wel wat voordelen aan een domeinnaam met een keyword erin. Het grootste voordeel is dat veel mensen naar je linken met de domeinnaam als ‘anchor’ tekst, dus naar www.mijndomein.nl linken mensen snel met de tekst ‘mijn domein’. Hiermee beïnvloed je dus de anchor wat een erg belangrijke ranking factor is. Echter sinds Google in mei 2012 met de Pinguin update uitkwam is er heel wat veranderd.

    Zo werden in deze update websites met teveel mooie ‘anchor’ backlinks juist gestraft. Dit omdat internet marketers deze manieren gebruiken hun website te optimaliseren. Google heeft al meerdere malen aangetoond dat zij de voorkeur geven aan sterke merken. Enkele domeinen van sterke merken zijn bijvoorbeeld Bol.com, Amazon.com, Google.com, Youtube.com… Zoals je ziet géén van deze merken heeft het belangrijkste zoekwoord voor het bedrijf in de domeinnaam staan.

    Het is mijn ogen dus ook niet zo belangrijk als je een groot merk wilt opbouwen. Wil je een kleine niche website maken die snel scoort op één specifieke zoekterm dan kun je je domeinnaam hier wel op aanpassen en zal het zeker helpen voor de eerste stappen.

    Mythe 2: Juiste TLD keuze is belangrijk

    TLD staat voor Top-Level Domain en wijst op de uitgang zoals .com en .nl. Het meest logische is natuurlijk het TLD te kiezen van het land waar je doelgroep zit. Dus als je een Nederlandse website hebt voor je Nederlandse schoenenwinkel en je levert niet buiten Nederland, dan is het vrij logisch om een .nl uitgang te gebruiken voor je domeinnaam en de mythe is dus grotendeels waar. Toch is ook dit onderdeel niet doorslaggevend voor de uiteindelijke prestaties van je website in de zoekmachines.

    Terugkijken naar het voorbeeld van Bol.com, deze webshop richt zich toch vrij sterk op Nederland maar scoort al vanaf het begin goed met een .com domein. Een ander mooi voorbeeld is Wikipedia.org dat eigenlijk in elk land goed rankt met een .org TLD. Wat je namelijk kunt doen is de website in Google Webmaster Tools op een specifiek lang richten. Dit doe je onder Configuration > Settings en dan Geographic Target. Zelf heb ik een Nederlandse website met een .eu uitgang die consequent in de top 3 komt voor Nederlandse zoektermen.

    Mythe 3: Kortere domeinnamen zijn beter

    Dat kortere domeinnamen beter zouden presteren in de zoekmachines is nooit overtuigend bewezen. Wat wel helpt is dat mensen kortere domeinen gemakkelijker zullen onthouden en de domeinnaam daarom wellicht aan populariteit wint (zie mythe #4).

    Mythe 4: Goed te onthouden

    De meest logische en minst technische tip is waarschijnlijk het meest waar. Als een domeinnaam goed te onthouden is, gemakkelijk te spellen en niet te lang dan heeft deze een grotere merkwaarde dan wanneer dit allemaal niet het geval is. Dat deze domeinnamen erg geliefd zijn is goed te zien aan de markt voor .com domeinen. Zo wordt voor een 4-letter .com domeinnaam wat ook nog uit te spreken is al snel meer dan $10.000 gevraagd. Zelfs het domein www.aaab.com staat voor $10.000 te koop op Sedo. Hoelang deze krapte nog blijft bestaan is moeilijk te voorspellen aangezien er onlangs bij de ICANN generic domeinen zijn aangevraagd en binnenkort dus uitgangen als .lol, .app, .art, .auto etc. zullen bestaan. Dit zorgt voor een veelvoud aan mogelijkheden en de vraag hoe waardevol een .com domein dan nog zal blijven.

    Hoewel de domeinnaam dus zeker invloed heeft op de rankings van een website is het slechts één van de vele factoren. Daarbij wordt er duidelijk minder waarde gegeven aan de domeinnaam dan aan onderdelen als content, backlinks, social media en dergelijke onderdelen. Er rekening mee houden kan dus geen kwaad maar laat je niet weerhouden een pakkende merknaam te kiezen omdat het domein vreemd lijkt.

    Luuk Noordhoff

    Luuk Noordhoff is 11 jaar actief in Internet Marketing en sinds 2008 eigenaar van Ithaca Internet Marketing. Hij specialiseert zich in zoekmachine optimalisatie en gericht online adverteren.

    Meer Artikelen - Website