Basis Uitleg over Affiliate Marketing
  • De met Affiliate Marketing behaalde omzet groeide in 2011 met 22% naar  € 1,5 miljard. Affiliate marketing bewijst zich ook in Nederland steeds meer als een succesvol onderdeel van een algehele internet marketing strategie en inmiddels gaat van elke 9 euro er 1 euro naar affiliate kanalen!

    Zelf heb ik affiliate marketing als erg succesvol ervaren vanuit de kant van Publisher, echter ook vanuit de kant van de adverteerder gezien is affiliate marketing een instrument dat tot erg veel verkopen kan leiden.

    Wat is het en hoe werkt Affiliate Marketing?

    In affiliate marketing heb je het meestal over drie partijen: de affiliate, de adverteerder en het affiliate netwerk. De affiliate heeft vaak een website, bijvoorbeeld een vergelijkingssite of een blog, en hierop promoot de affiliate een product of dienst van de adverteerder. De adverteerder betaald de affiliate vervolgens een vergoeding in het geval van een succesvolle verkoop. Hier zit gelijk de kracht van affiliate marketing voor de adverteerder, deze betaalt pas een commissie als er daadwerkelijk een verkoop/transactie/aanmelding heeft plaatsgevonden, no-cure no-pay!

    Het affiliate netwerk zit hier tussenin om zowel affiliates als adverteerders te begeleiden en de sales of transacties te keuren.

    Als adverteerder kun je via een affiliate netwerk verschillende verkopers (affiliates) aan je binden die vervolgens jouw producten promoten. Het is te vergelijken met een bedrijf dat vertegenwoordigers het land instuurt en betaald op commissiebasis.

    Wel of Niet Uitbesteden aan een Affiliate Netwerk

    Het affiliate netwerk zit tussen de affiliates en de adverteerder in en brengt hiervoor uiteraard ook weer kosten in rekening. Het is ook mogelijk géén gebruik te maken van een dergelijk netwerk en zelf affiliates te zoeken en te beheren. Hier zitten echter enkele nadelen aan. Ten eerste, hoe kom je aan al die affiliates? Affiliates zijn veelal kleine ondernemers of hobbyisten. Deze zijn niet constant op zoek naar nieuwe producten om te promoten. Via een affiliate netwerk kun je gelijk je product aanbieden aan honderden tot duizenden affiliates. Ten tweede is het lastig om het vertrouwen van affiliates te winnen.

    Aangezien de transactie nooit bij de affiliate plaatsvindt heeft deze erg weinig inzicht in het verloop van de zaken. Het aansluiten bij een affiliate netwerk geeft de affiliate een stukje vertrouwen dat dit bedrijf op de zaken toeziet. Ten derde kost het beheren van affiliates tijd en geld, het is zeer de vraag of je dit als bedrijf zelf kan en zelf moet willen.

    Grootste Nederlandse Affiliate Netwerken:

    –          M4N

    –          Daisycon

    –          TradeTracker

    –          Affiliate4you

    Een relatief nieuwe Nederlandse partij is Paypro, hier kun je zonder kosten van start gaan.

    Nadelen van Affiliate Marketing

    De voordelen van affiliate marketing zijn overduidelijk, enkel betalen op basis van geleverde resultaten. Toch zijn er ook enkele nadelen, er vanuitgaande dat deze goed in de gaten worden gehouden zal dit je er hoogstwaarschijnlijk niet van weerhouden affiliate marketing toe te passen.

    Opstartkosten

    No-cure, no-pay klinkt natuurlijk iedere adverteerder als muziek in de oren, toch zijn er enkele nadelen. Zo zijn er vaak vaste kosten aan het betrekken van een Affiliate Netwerk. Dit kan oplopen tot €500 opstartkosten zoals bij het affiliate netwerk Tradetracker of een maandelijkse abonnement fee zoals bij M4N. Tevens kun je te maken krijgen met verplichte klikvergoedingen en sterk afwijkende commissiestructuren.

    Afhankelijkheid

    Buiten dus enkele vaste kosten zijn de investeringen verder afhankelijk van de prestaties wat nog steeds het meest interessante onderdeel van affiliate marketing blijft. Een nadeel wat adverteerders soms ondervinden is dat de content in het beheer is van affiliates. Er is géén volledige invloed op wat affiliates schrijven over je product. Het kan dus goed zijn dat een affiliate je product voorbij ziet komen en vervolgens een negatieve recensie online zet. De enige mogelijkheid die je vervolgens hebt is deze affiliate niet te accepteren, hiervoor dient wel een goede reden te zijn. Echter ook dan kan een affiliate op zijn website plaatsen wat deze wil. Een veel voorkomend probleem is dat veel affiliates oud promotiemateriaal online laten staan. De Nederlandse Energie Maatschappij is bijvoorbeeld erg actief geweest affiliates te bewegen hun nieuwe naam NL Energie te hanteren.

    Geschikt product

    ‘Het past niet bij mijn product’, of ‘in mijn markt werkt dat niet’ en meer redenen om niet met affiliate marketing te werken zijn veelgehoord. En het klopt dat bepaalde producten zich beter lenen voor affiliate marketing dan andere. Zo is het belangrijk een goede meting van een transactie te kunnen doen, op basis hiervan zal namelijk de affiliate worden uitbetaald. Toch is er veel mogelijk. Wanneer je bijvoorbeeld een zakelijke service verleent lijkt het lastig een transactie te meten. Toch zou je hier een informatie aanvraag als een lead kunnen bestempelen en op basis van elke lead de affiliate een vergoeding kunnen uitkeren. Hierbij is het wel cruciaal goed inzicht te hebben in de waarde van een informatieverzoek. In het geval dat je hypotheken verkoopt en elke 10 informatieverzoeken gemiddeld tot één verkoop leiden kun je de waarde van een transactie delen door 10, dit is de waarde per informatie aanvraag. Wanneer je hier gebruik van maakt dien je de affiliates goed te monitoren zodat je géén nepaanvragen krijgt of andere vormen van fraude van je affiliates. Wij raden hierbij altijd aan een ervaren affiliate netwerk in te schakelen en een strenge affiliate selectie toe te passen.

    Dit soort problemen kosten veel tijd en kunnen je merk of product ook negatief onder de aandacht brengen. Toch is over het geheel gezien affiliate marketing een kanaal wat je niet mag onderschatten en met lage investeringen tot hoge rendementen kan leiden.

    Luuk Noordhoff

    Luuk Noordhoff is 11 jaar actief in Internet Marketing en sinds 2008 eigenaar van Ithaca Internet Marketing. Hij specialiseert zich in zoekmachine optimalisatie en gericht online adverteren.

    Meer Artikelen - Website